Jacqueline van der Palm

Praktijk voor Psychosociale Therapie en Training

Training Preventie Burn-out

Burn-out is een toestand (of dreiging van) emotionele uitputting, letterlijk opgebrand zijn.

Je hebt jezelf te lang overbelast en je lichaam en geest zijn uitgeput. De oorzaak kan liggen in je werk, maar ook in een te lange en hoge belasting op andere vlakken in je persoonlijke leven.

Vaak zijn het de doorzetters, de harde werkers, de perfectionisten, en de mensen die een groot gevoel van verantwoordelijkheid hebben en loyaal zijn, die uiteindelijk vastlopen en burn-out raken.

Een burn-out ontstaat niet plotseling, maar geleidelijk. In een vroeg stadium zijn er vaak al signalen. Ze hebben vaak moeite om hun grenzen aan te geven en nemen te veel taken op zich. Te weinig assertiviteit kan leiden tot burn-out klachten.

Lichamelijke signalen: Je moe voelen, hoofdpijn, slecht slapen, besluiteloosheid, gevoel van uitputting, duizeligheid, pijn in de spieren, nek- schouderpijn, hoge ademhaling, vergeetachtigheid, hoge hartslag, darmproblemen.

Psychische burn-out signalen: angst- en paniekgevoelens, geheugenproblemen, snel geïrriteerd of ergeren, agressief, concentratieverlies, gevoel van machteloosheid, gejaagd voelen, neerslachtig, onzeker, wantrouwen, neiging tot verslaving.

De training is bedoeld voor mensen die:

  • Regelmatig stress ervaren
  • Een te volle agenda hebben en te weinig tot rust komen.
  • Overbelast zijn; grote mentale belasting, denkactiviteit (piekeren).
  • Tegen een burn-out aanlopen.
  • Gezonder en ontspannen willen leven.
  • Moeite hebben om zich assertief op te stellen en grenzen aan te geven.


Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende thema’s aan de orde:

  • Hoe ontstaat een burn-out en herken je de signalen.
  • Herkennen van de signalen; overspanning en onderspanning.
  • Wat zijn mijn persoonlijke uitdagingen wat betreft stress, overspannenheid en burn-out?
  • Timemanagement, hoe je tijd maakt voor jezelf.
  • Hoe je prioriteiten kan stellen en patronen kunt doorbreken.
  • Welke taken echt door jou uitgevoerd moeten worden.
  • Hoe je assertief kunt zijn en voor jezelf kunt kiezen.
  • En hoe je ook ‘nee’ kunt zeggen op momenten dat je tijd nodig hebt voor jezelf.
  • Hoe je werk en privé balans kunt stellen.
  • Hoe je beter kunt omgaan met je rollen en taken.
  • Welke overtuigingen en ervaringen je in de weg kunnen zitten.
  • Welke beweging,  ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en voeding helpen in het herstel of preventie van een burn-out?

Deze training wordt gegeven in kleine groepen van minimaal 4 en maximaal 8 personen.

8 Bijeenkomsten van 19.30 tot 21.30 uur.              

Kosten zijn € 20,00 per bijeenkomst, dus € 160,00 totaal.

Locatie: Schubertdreef 35, 2992 ET Barendrecht.

Aanmelden kan via de website of een mailtje naar jvanderpalm@gmail.com. Voor informatie: 06-27040586