Jacqueline van der Palm

Praktijk voor Psychosociale Therapie en Training

Training Preventie Burn-out 

Burn-out is een toestand (of dreiging van) emotionele uitputting, letterlijk opgebrand zijn.

Je hebt jezelf te lang overbelast en je lichaam en geest zijn uitgeput. De oorzaak kan liggen in je werk, maar ook in een te lange en hoge belasting op andere vlakken in je persoonlijke leven.

Vaak zijn het de doorzetters, de harde werkers, de perfectionisten, en de mensen die een groot gevoel van verantwoordelijkheid hebben en loyaal zijn, die uiteindelijk vastlopen en burn-out raken.

Een burn-out ontstaat niet plotseling, maar geleidelijk. In een vroeg stadium zijn er vaak al signalen. Ze hebben vaak moeite om hun grenzen aan te geven en nemen te veel taken op zich. Te weinig assertiviteit kan leiden tot burn-out klachten.

Lichamelijke signalen: Je moe voelen, hoofdpijn, slecht slapen, besluiteloosheid, gevoel van uitputting, duizeligheid, pijn in de spieren, nek- schouderpijn, hoge ademhaling, vergeetachtigheid, hoge hartslag, darmproblemen.

Psychische burn-out signalen: angst- en paniekgevoelens, geheugenproblemen, snel geïrriteerd of ergeren, agressief, concentratieverlies, gevoel van machteloosheid, gejaagd voelen, neerslachtig, onzeker, wantrouwen, neiging tot verslaving.

De training is bedoeld voor mensen die:

  • Regelmatig stress ervaren
  • Een te volle agenda hebben en te weinig tot rust komen.
  • Overbelast zijn; grote mentale belasting, denkactiviteit (piekeren).
  • Tegen een burn-out aanlopen.
  • Gezonder en ontspannen willen leven.
  • Moeite hebben om zich assertief op te stellen en grenzen aan te geven.

Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende thema’s aan de orde:

  • Hoe ontstaat een burn-out en herken je de signalen.
  • Herkennen van de signalen; overspanning en onderspanning.
  • Wat zijn mijn persoonlijke uitdagingen wat betreft stress, overspannenheid en burn-out?
  • Timemanagement, hoe je tijd maakt voor jezelf.
  • Hoe je prioriteiten kan stellen en patronen kunt doorbreken.
  • Welke taken echt door jou uitgevoerd moeten worden.
  • Hoe je assertief kunt zijn en voor jezelf kunt kiezen.
  • En hoe je ook ‘nee’ kunt zeggen op momenten dat je tijd nodig hebt voor jezelf.
  • Hoe je werk en privé balans kunt stellen.
  • Hoe je beter kunt omgaan met je rollen en taken.
  • Welke overtuigingen en ervaringen je in de weg kunnen zitten.
  • Welke beweging,  ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en voeding helpen in het herstel of preventie van een burn-out?

Training omgaan met angsten

Accepteren of overwinnen


 

Angsten voor:

Dieren, spinnen, honden. Sociale fobie, straatangst,  plaatsen, pleinen, tunnels, mensen, spreken in het openbaar. Reizen, vliegen, diepte, hoogte, kleine ruimtes, liften, autorijden. Bloed, spugen, injecties,  enge ziektes, angst  voor de dood. En?

Iedereen is wel eens bang, maar als deze angst je functioneren beperkt, of sterker nog, je leven bepaalt, dan spreken we van een angststoornis.

  • Heb jij last van angst(en)? Paniekaanvallen?
  • En belemmert deze angst(en) jou in het dagelijks functioneren op je werk en/of privé?
  • Wordt jij er ook zo moe van en kost het je veel energie?
  • Hoe zou het leven zijn om geen last van die angst te hebben?
  • Wat kost het je en wat levert het je op?

Heb je er genoeg van en wil je er vanaf of wil je er mee om leren omgaan,

in de vorm van acceptatie en meer rust.  Geef je dan op voor deze    

training, hier heb je zeker iets aan.

Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende thema’s aan de orde:

  • Wat is angst? Psycho-educatie.
  • Inzicht en bewustwording, hoe het bij jouw werkt.
  • Wat zou je willen veranderen, wensen, doelen en verwachtingen.
  • Wat helpt je om met angst om te gaan, cognitief schema en wat je kan doen.
  • Ieder maakt zijn eigen persoonlijke stappenplan op maat en op de manier die  voor jou werkt.
  • Ontspanningsoefeningen, ademhalingstechnieken.
  • En vooral heel veel steun en begrip in jou proces van de groep en trainer.

Samen kom je verder

Deze training wordt gegeven in kleine groepen van minimaal 4 en maximaal 8 personen. Totaal 8 bijeenkomsten van 2.00 uur.                   


Aanmelden kan via de website of een mailtje naar jvanderpalm@gmail.com. Voor informatie: 06-27040586



 


 
Kaart
Opbellen
E-mail
Info